Vanliga frågor och svar om köp

  1. Hur fungerar Biltemakortet?
    <p>Biltemakortet &auml;r till f&ouml;r dig som vill handla n&auml;r du vill och betala som det passar dig. Med Biltema kundkort kan du i lugn och ro v&auml;lja det betalningsalternativ som passar just dig! V&aring;rt kundkort g&ouml;r det enkelt att handla och sen sk&ouml;ta betalningen hemifr&aring;n i vilken takt du vill. L&auml;s mer v&aring;rt kundkort och hur du ans&ouml;ker <a href="/link/2658efcb0905425a93d97e3c1b2e58da.aspx">h&auml;r</a>.</p>
  2. Information om tillgodokvitton
    <p>Ett tillgodokvitto &auml;r giltiga i 12 m&aring;nader fr&aring;n utf&auml;rdat datum (datumen st&aring;r p&aring; framsidan av kvittot). F&ouml;rlorat eller skadat tillgodokvitto ers&auml;tts ej (skadats menas med om texten p&aring; kvittot g&aring;r bort). N&auml;r giltighetsdatumet har passerat &auml;r tillgodokvittot inte l&auml;ngre aktivt och g&aring;r inte att f&ouml;rnyas.</p>
  3. Vilka kort och valuta kan man betala med?
    <p>I v&aring;ra varuhus tar vi emot svenska kronor. Du kan anv&auml;nda Visa, American Express, MasterCard och Maestro om du inte redan skaffat v&aring;rt f&ouml;rm&aring;nliga Biltemakort.</p>
  4. Hur gör jag en reklamation?
    <p>V&auml;nd dig till ditt n&auml;rmsta varuhus och ta med dig varan samt ink&ouml;pskvitto.&nbsp;<span class="TextRun SCXW197226719 BCX9" lang="SV-SE" xml:lang="SV-SE" data-contrast="auto"><span class="NormalTextRun SCXW197226719 BCX9">Om du har sv&aring;righeter att bes&ouml;ka ditt varuhus med ditt reklamations&auml;rende s&aring; rekommenderar vi att du f&ouml;rst tar kontakt med varuhuset p&aring; telefon 077-520 00 00 f&ouml;r en f&ouml;rsta bed&ouml;mning</span></span>. Ha vara och ink&ouml;pskvitto redo.</p> <p>Har du f&aring;tt avslag p&aring; din reklamationsans&ouml;kan men h&auml;vdar att beslutet &auml;r felaktigt h&auml;nvisar vi dig att g&ouml;ra ett &auml;rende hos Allm&auml;nna reklamationsn&auml;mnden (<a href="http://www.arn.se/"><strong>www.arn.se</strong></a>) Box 174, 10123 Stockholm. Allm&auml;nna reklamations&shy;n&auml;mnden eller ARN tar oberoende beslut i bland annat reklamationsfall. Biltema medverkar alltid i eventuella tvister hos ARN.</p> <p>Vi reserverar oss f&ouml;r eventuella fel i texter, bilder och f&ouml;r pris&auml;ndringar. Detta g&auml;ller f&ouml;r v&aring;r hemsida, katalog samt i v&aring;ra reklamutskick och marknadsf&ouml;ringsmaterial. Vi har r&auml;tt att korrigera s&aring;dana fel, &auml;ndra eller uppdatera informationen p&aring; hemsidan och att l&ouml;pande g&ouml;ra produkt&auml;ndringar och f&ouml;rb&auml;ttringar.</p>
  5. Hur gör jag om jag ångrar mitt köp eller vill returnera varan?
    <p>V&auml;nd dig omg&aring;ende till kundserviceavdelningen i ditt n&auml;rmaste varuhus. OBS! Gl&ouml;m inte att ta med kassakvitto. F&ouml;ljande &auml;r v&aring;ra villkor f&ouml;r byten och &aring;terk&ouml;p:<br />&bull; Varan &auml;r oanv&auml;nd d.v.s. ej f&ouml;rst&ouml;rd eller skadad.<br />&bull; Originalf&ouml;rpackningen &auml;r oskadad och plombering ej bruten. Oljor, kemikalier och andra produkter som saknar f&ouml;rsegling bytes ej.<br />&bull; Kassakvittot uppvisas.<br />&bull; Bytet eller &aring;terk&ouml;pet sker inom 30 dagar fr&aring;n ink&ouml;psdatum.<br />&bull; Reavaror &aring;terk&ouml;ps ej.<br />&bull; Eventuell &aring;terbetalning sker via samma betalmedel som vid k&ouml;ptillf&auml;llet. (T ex. kr&auml;ver samma kort, kontanter till kontanter, osv.)</p> <p><strong>K&ouml;p gjorda via &rdquo;K&ouml;p och h&auml;mta&rdquo; p&aring; Biltema.se:</strong><br />Fullst&auml;ndiga villkor f&ouml;r &aring;ngerr&auml;tt, &ouml;ppet k&ouml;p och reklamationer g&auml;llande<br />&rdquo;K&ouml;p och h&auml;mta&rdquo; finner du&nbsp;<a href="/link/ae426951d77b41948b40de6c08f02ae4.aspx">h&auml;r</a>&nbsp;under punkt 5.1</p>
  6. Bluffmail eller sms - vad gör jag?
    <div class="page__ingress font__myriad--semibold">Har du blivit uppringd av n&aring;gon som utger sig f&ouml;r att vara fr&aring;n Biltema och beg&auml;rt att du ska l&auml;mna ut ditt personnummer? Eller har du mottagit ett SMS g&auml;llande en order d&auml;r du ombeds klicka p&aring; en l&auml;nk eller dela personuppgifter? Dessa samtal och meddelanden &auml;r inte fr&aring;n Biltema. Vi tar aldrig kontakt f&ouml;r att beg&auml;ra personnummer och skickar inte ut webbl&auml;nkar via e-post eller SMS i samband med paketutl&auml;mning.</div> <div class="page__body content"> <p>S&aring; h&auml;r kan du agera om du har drabbats av ett bedr&auml;gerif&ouml;rs&ouml;k:</p> <p>-Klicka aldrig p&aring; l&auml;nkar och ge aldrig ut ditt personnummer via telefon, SMS eller e-post. Ring inte heller upp det angivna numret eller svara p&aring; meddelandet/e-posten.</p> <p>-Anm&auml;l h&auml;ndelsen till polisen genom att ringa 114 14 eller bes&ouml;ka en polisstation.</p> <p>-Om du av misstag har klickat p&aring; en webbl&auml;nk eller l&auml;mnat ut personuppgifter kan du:</p> <p>-Kontakta din bank f&ouml;r att kontrollera dina konton.</p> <p>-Se till att inga &auml;ndringar har skett i din folkbokf&ouml;ringsadress genom att kontakta Skatteverket och verifiera din folkbokf&ouml;ringsadress.</p> <p>-Unders&ouml;k om din post har blivit efters&auml;nd genom att kontakta Svensk Adress&auml;ndring.</p> <p>-Om du ov&auml;ntat f&aring;r information om att en kreditupplysning har gjorts i ditt namn, kan du sp&auml;rra ditt personnummer hos kreditupplysningsf&ouml;retaget. Sp&auml;rren kan tillf&auml;lligt h&auml;vas om en kreditupplysning skulle beh&ouml;vas i framtiden.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Vad ska jag g&ouml;ra om jag misst&auml;nker att jag har f&aring;tt ett falskt mejl som ser ut att komma fr&aring;n Biltema?</strong></p> <p>Klicka inte p&aring; l&auml;nkar, &ouml;ppna inte bilagor och svara inte p&aring; mejlet. Vi rekommenderar att du raderar det direkt. Dela aldrig information om bankkontonummer eller kreditkortsnummer. Biltema beg&auml;r aldrig dina kontouppgifter via mejl.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Vem ska jag kontakta om jag tror att jag har r&aring;kat klicka p&aring; ett falskt mejl eller har blivit utsatt f&ouml;r bedr&auml;geri?</strong></p> <p>Om du har l&auml;mnat ut personuppgifter och blivit utsatt f&ouml;r bedr&auml;geri b&ouml;r du omedelbart kontakta polisen f&ouml;r att g&ouml;ra en anm&auml;lan. Du b&ouml;r &auml;ven kontakta din bank s&aring; snart som m&ouml;jligt f&ouml;r att sp&auml;rra ditt konto. Om du av misstag har klickat p&aring; en l&auml;nk i mejlet kan din dator bli infekterad med virus eller s&aring; kallade trojaner. F&ouml;r att s&auml;kerst&auml;lla att din dator fungerar som den ska, rekommenderar vi att du kontaktar kundtj&auml;nsten hos den &aring;terf&ouml;rs&auml;ljare d&auml;r du k&ouml;pte den.</p> </div>