Vanliga frågor och svar om köp
- Hur fungerar Biltemakortet?<p>Biltemakortet är till för dig som vill handla när du vill och betala som det passar dig. Med Biltema kundkort kan du i lugn och ro välja det betalningsalternativ som passar just dig! Vårt kundkort gör det enkelt att handla och sen sköta betalningen hemifrån i vilken takt du vill. Läs mer vårt kundkort och hur du ansöker <a href="/link/2658efcb0905425a93d97e3c1b2e58da.aspx">här</a>.</p>
- Information om tillgodokvitton<p>Ett tillgodokvitto är giltiga i 12 månader från utfärdat datum (datumen står på framsidan av kvittot). Förlorat eller skadat tillgodokvitto ersätts ej (skadats menas med om texten på kvittot går bort). När giltighetsdatumet har passerat är tillgodokvittot inte längre aktivt och går inte att förnyas.</p>
- Vilka kort och valuta kan man betala med?<p>I våra varuhus tar vi emot svenska kronor. Du kan använda Visa, American Express, MasterCard och Maestro om du inte redan skaffat vårt förmånliga Biltemakort.</p>
- Hur gör jag en reklamation?<p>Vänd dig till ditt närmsta varuhus och ta med dig varan samt inköpskvitto. <span class="TextRun SCXW197226719 BCX9" lang="SV-SE" xml:lang="SV-SE" data-contrast="auto"><span class="NormalTextRun SCXW197226719 BCX9">Om du har svårigheter att besöka ditt varuhus med ditt reklamationsärende så rekommenderar vi att du först tar kontakt med varuhuset på telefon 077-520 00 00 för en första bedömning</span></span>. Ha vara och inköpskvitto redo.</p> <p>Har du fått avslag på din reklamationsansökan men hävdar att beslutet är felaktigt hänvisar vi dig att göra ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden (<a href="http://www.arn.se/"><strong>www.arn.se</strong></a>) Box 174, 10123 Stockholm. Allmänna reklamations­nämnden eller ARN tar oberoende beslut i bland annat reklamationsfall. Biltema medverkar alltid i eventuella tvister hos ARN.</p> <p>Vi reserverar oss för eventuella fel i texter, bilder och för prisändringar. Detta gäller för vår hemsida, katalog samt i våra reklamutskick och marknadsföringsmaterial. Vi har rätt att korrigera sådana fel, ändra eller uppdatera informationen på hemsidan och att löpande göra produktändringar och förbättringar.</p>
- Hur gör jag om jag ångrar mitt köp eller vill returnera varan?<p>Vänd dig omgående till kundserviceavdelningen i ditt närmaste varuhus. OBS! Glöm inte att ta med kassakvitto. Följande är våra villkor för byten och återköp:<br />• Varan är oanvänd d.v.s. ej förstörd eller skadad.<br />• Originalförpackningen är oskadad och plombering ej bruten. Oljor, kemikalier och andra produkter som saknar försegling bytes ej.<br />• Kassakvittot uppvisas.<br />• Bytet eller återköpet sker inom 30 dagar från inköpsdatum.<br />• Reavaror återköps ej.<br />• Eventuell återbetalning sker via samma betalmedel som vid köptillfället. (T ex. kräver samma kort, kontanter till kontanter, osv.)</p> <p><strong>Köp gjorda via ”Köp och hämta” på Biltema.se:</strong><br />Fullständiga villkor för ångerrätt, öppet köp och reklamationer gällande<br />”Köp och hämta” finner du <a href="/link/ae426951d77b41948b40de6c08f02ae4.aspx">här</a> under punkt 5.1</p>
- Bluffmail eller sms - vad gör jag?<div class="page__ingress font__myriad--semibold">Har du blivit uppringd av någon som utger sig för att vara från Biltema och begärt att du ska lämna ut ditt personnummer? Eller har du mottagit ett SMS gällande en order där du ombeds klicka på en länk eller dela personuppgifter? Dessa samtal och meddelanden är inte från Biltema. Vi tar aldrig kontakt för att begära personnummer och skickar inte ut webblänkar via e-post eller SMS i samband med paketutlämning.</div> <div class="page__body content"> <p>Så här kan du agera om du har drabbats av ett bedrägeriförsök:</p> <p>-Klicka aldrig på länkar och ge aldrig ut ditt personnummer via telefon, SMS eller e-post. Ring inte heller upp det angivna numret eller svara på meddelandet/e-posten.</p> <p>-Anmäl händelsen till polisen genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation.</p> <p>-Om du av misstag har klickat på en webblänk eller lämnat ut personuppgifter kan du:</p> <p>-Kontakta din bank för att kontrollera dina konton.</p> <p>-Se till att inga ändringar har skett i din folkbokföringsadress genom att kontakta Skatteverket och verifiera din folkbokföringsadress.</p> <p>-Undersök om din post har blivit eftersänd genom att kontakta Svensk Adressändring.</p> <p>-Om du oväntat får information om att en kreditupplysning har gjorts i ditt namn, kan du spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretaget. Spärren kan tillfälligt hävas om en kreditupplysning skulle behövas i framtiden.</p> <p> </p> <p><strong>Vad ska jag göra om jag misstänker att jag har fått ett falskt mejl som ser ut att komma från Biltema?</strong></p> <p>Klicka inte på länkar, öppna inte bilagor och svara inte på mejlet. Vi rekommenderar att du raderar det direkt. Dela aldrig information om bankkontonummer eller kreditkortsnummer. Biltema begär aldrig dina kontouppgifter via mejl.</p> <p> </p> <p><strong>Vem ska jag kontakta om jag tror att jag har råkat klicka på ett falskt mejl eller har blivit utsatt för bedrägeri?</strong></p> <p>Om du har lämnat ut personuppgifter och blivit utsatt för bedrägeri bör du omedelbart kontakta polisen för att göra en anmälan. Du bör även kontakta din bank så snart som möjligt för att spärra ditt konto. Om du av misstag har klickat på en länk i mejlet kan din dator bli infekterad med virus eller så kallade trojaner. För att säkerställa att din dator fungerar som den ska, rekommenderar vi att du kontaktar kundtjänsten hos den återförsäljare där du köpte den.</p> </div>