Möt Toni - logistiskchef i Finland
När började du arbeta på Biltema första gången och i vilken roll?
Jag började på Biltema i januari 2019 för att arbeta som säljare, men på den tiden var mitt arbete starkt fokuserat på att montera och reparera cyklar. Vid något tillfälle fick jag frågan om jag ville börja arbeta som logistikchef, vilket jag gjorde och har arbetat med det i drygt två år nu.
Vilken typ av arbete hade du gjort tidigare?
Innan jag började på Biltema arbetade jag som butikschef i en livsmedelsbutik, sålde bilar och hushållsapparater och var franchisetagare i Kotipizza-kedjan.
Varför sökte du jobb på Biltema?
Jag hade funderat på att byta till ett mer tekniskt område, och när de sökte cykelförsäljare på Biltema bestämde jag mig för att söka jobbet.
Vad minns du från den första tiden? (personer, atmosfär, lärande)
I början var det mycket nya saker att lära sig, som nya system och produkter. Men dåvarande butikschef Nana och butiksansvarige Maiju hjälpte till briljant med att komma igång och resten av personalen var också till stor hjälp i början.
Hur ser din normala arbetsdag ut?
En vanlig arbetsdag börjar med att öppna datorn och läsa e-post relaterade till exempelvis den kommande veckans leveranser och produkter. Därutöver inkluderar arbetslistan också att sköta lagret tillsammans med lagermannen, ta emot och registrera leveranser och kontrollera saldon och inventera.
Hurdant stöd har du fått i ditt arbete?
Jag har alltid fått stöd av butikscheferna och butiksansvariga vid behov, till exempel vid beställningar.
Vad gillar du mest med att jobba på Biltema?
Arbetet på Biltema har varit trivsamt och självständigt, oavsett arbetsuppgift. Bra kollegor är det bästa, särskilt när det är stressigt.
Varför tycker du att man ska söka jobb på Biltema?
Att arbeta på Biltema är roligt, särskilt om du gillar kundservice och är intresserad av tekniska produkter och handelssektorn i allmänhet. Till skillnad från mataffären är arbetet mycket mer mångsidigt och varierat.