Möt Mads - butiksmedarbetare i Danmark
Namn: Mads Egon Nielsen
Ålder: 43
Befattning: Expedit, Biltema Næstved
Varför började du på Biltema?
Från början är jag utbildad på reservdelssäljare på Toyota. Efter det sökte jag lite olika jobb eftersom jag inte kunde stanna kvar där jag var lärling. Jag skickade bland annat en jobbansökan till Biltema Næstved, men de hade ingen ledig plats just då. Men min gamla chef sparade min ansökan, och han ringde mig lite senare och ville att jag kom på en anställningsintervju. Så jag gick på intervju och fick också jobbet, och jag har varit här sedan dess.
Trivs du med att jobba på Biltema?
Jag gillar det verkligen – jag har bra kollegor och en bra chef. Jag har inflytande över mitt arbete. Det är frihet under ansvar och jag trivs med mina arbetsuppgifter.
Vad tycker du mest om att göra?
Det som är mest spännande är att optimera min avdelning. Att optimera hyllor, hitta bra placeringar för varorna, hitta storsäljare och placera dem på rätt plats på hyllorna så att vi kan sälja ännu fler varor. Det är det som är mest spännande – att ständigt optimera avdelningen.
Är det du tycker mest om att göra?
Det är något jag verkligen gillar.
Hur ser dina arbetsuppgifter ut under en dag?
Mina huvudsakliga arbetsuppgifter på min avdelning, som är BIL, och där jag har varit alla år, kan jag i princip alla 3000 artikelnummer.
Som sagt så består mina huvuduppgifter i att göra min avdelning säljklar för kunderna, fylla på varor, se till att varorna står perfekt, hjälpa kunder, arbeta i kassan och lite annat.
När vi kommer till jobbet på morgonen brukar vi ta ett snabbt varv på avdelningen och se så att det inte ligger några korgar eller står vagnar på golvet och snygga till. Efter det börjar vi att ”buffra” från lagret som vi säger. Det vill säga vi hämtar en pall från lagret och fyller på med varor.
Måndagar är den dag i veckan då vi får in nya varor i Næstved. Så måndag och tisdag ägnar vi det mesta av tiden åt de nya varorna som kommer från lagret i Sverige. Ibland får vi även in nya varor på onsdagar, det beror lite på hur många varor vi får. Efter det är det två till tre dagar då vi kan buffra från vårt lager resten av veckan. Vår rutin här i Næstved är att alla vi som är ansvariga på avdelningen tar emot de returer som kommer in under dagen och fyller på i hyllorna. Och om det finns några luckor på hyllorna går vi ut på lagret och letar upp artikeln och fyller sedan på.
Upplever du att du har utvecklats här på Biltema?
Ja, det tycker jag. Jag har alltid varit lite tystlåten, det måste jag erkänna. Det blir bättre för varje år, men jag har blivit mer utåtriktad. För du blir mer säker på det du gör. Ju mer kundkontakt du har, desto enklare blir det att prata med människor. Jag har verkligen utvecklats och jag tror också att min chef och mina kollegor kan bekräfta det.
Var utbildningen du fick och uppföljningen du fick när du började bra?
Där började vi med att gå runt på alla avdelningar och lära oss om produkterna, så det gjorde vi definitivt.
Du passerade nyligen en milstolpe som anställd – vad var det?
Jo, den 2 december (2022) – exakt, firade jag 20-årsjubileum på Biltema i Næstved. Tiden går otroligt fort. Jag minns min första dag på jobbet när min förra chef visade mig runt. Där såg butiken helt annorlunda ut. Både vad gäller varorna och hyllsystemen, kassornas placering och butiksinredningen. Så det har hänt riktigt mycket på de 20 åren.
Jag tror att vi hade 11 000 artikelnummer när jag började på Biltema, och nu har vi cirka 20 000 artikelnummer. Vi har alltså fördubblat antalet artikelnummer på Biltema. Det är en utveckling som går snabbt. Det är väldigt roligt att uppleva, och att kunna säga att jag är den som har jobbat här längst och till och med var med och startade den första butiken, för Næstved var Biltemas första butik i Danmark.