Inom Biltemas sortiment av MC batterier hittar du olika typer av startbatterier till en motorcykel. Är du osäker på vilken typ du skall välja, välj då samma typ som det du haft innan eller tala med vår personal i något av våra varuhus.
Inom MC hittar du våra startbatterier i fyra typer av utförande:
- AGM-batterier
- Gel-batterier
- Litiumbatterier
- SMF-batterier
Här nedan kan du läsa mer om våra olika startbatterier.
AGM-batterier:
AGM-batteriet är kraftfullt, vibrationståligt och underhållsfritt, det kan med fördel användas till större motorcyklar såsom t.ex. Harley-Davidson. Hos AGM-batteriet är elektrolyten bunden i krossat glas vilket ger en förbättrad livslängd då det klarar fler upp- och urladdningar.
AGM-batteri kan monteras såväl liggande som stående.
Gel-batterier:
Gel-batteriet är vibrationståligt och underhållsfritt med lägre självurladdningstakt. Eftersom batterisyran bundits i gelé är det mer läckagesäkert än ett traditionellt batteri och passar därför utmärkt till MC och skotrar där batteriet har en liggande placering.
Litiumbatterier:
Ett litiumbatteri är ett underhållsfritt batteri till MC som besitter en högre kapacitet, lägre självurladdning vid stillastående (även under vinterperioden) och lägre vikt än ett vanligt syrabatteri i motsvarande storlek. Det ses ofta som ett effektivare och mer miljövänligt batteri där du enkelt har en laddningsindikator för att följa din batteriåtgång.
Litiumbatteri kan monteras såväl liggande som stående.
SMF-batterier:
SMF är ett underhållsfritt normalbatteri, som bygger på kalcium/kalcium-teknologi, med flytande elektrolyt i ett tätt kärl. Batteriet är utrustat med en säkerhetsventil för att ventilera ut ett eventuellt övertryck.
SMF-batteri skall monteras stående.
Vill du veta mer om våra MC-batterier?
Om du vill veta mer om våra enskilda MC-batterier kan du med fördel läsa de manualer och andra dokument som är bifogade och som kan laddas ner från produktsidorna för de olika batterierna. Här hittar du oftast all information du kan behöva om du är intresserad av batteriets tekniska prestanda.
Återvinn ditt batteri
Förbrukade fordonsbatterier räknas som farligt avfall och ska därför lämnas in på återvinningscentralen eller till säljaren av det nya batteriet för att återvinnas på rätt sätt.
Innan du återvinner dina batterier råder vi dig att kolla upp de regler och riktlinjer som finns i ditt område, gällande återvinning av farligt avfall.
Vanliga frågor om MC-batterier
Varför håller inte MC-batteriet laddningen?
När ett batteri har laddats ur tar det inte lika lätt emot hög ström. Även om det verkar som att MC batteriet tar emot ström, sker laddningen bara på ytan av plattorna, och batteriet blir inte riktigt uppladdat. För att lösa det måste batteriet laddas med låg ström under lång tid, vilket betyder upp till två-tre dygn.
Vad menas med självurladdning?
När ett batteri inte används självurladdas det med ca 0.5 - 1 % per dag, vilket innebär att det hela tiden släpps ut lite energi från batteriet. Ju varmare det är, desto högre självurladdning har MC-batteriet. För att kompensera den strömförlust som uppstår när din MC inte används, skall batteriet laddas upp varannan månad eller anslutas till en underhållsladdare.
Vilken laddningsström skall normalt användas på ett MC-batteri?
Alla batterier är olika och behöver därför olika laddström. Generellt laddas ett batteri med 10 % av sin avsedda kapacitet i Ampere. Exempelvis ska ett 60 Ah-batteri laddas med 6 A. Generellt ska ett batteri underhållsladdas med en spänning på 14.2 – 14.6 Volt.
Hur kan jag kontrollera batteriets startkapacitet?
Om du behöver testa MC-batteriets hälsa och startströmskapacitet bör du använda en elektronisk batteritestare. Testet utförs 4-12 timmar efter att det laddats upp fullt.
Hur lång är livslängden på ett MC-batteri?
Normal livslängd för ett MC-batteri är 3 - 5 år under förutsättning att du laddat batteriet varannan månad under vintersäsongen.