Däremot vid kyla och frost när cylindertemperaturen är för låg för att antända bränslet, behöver förbränningsrummet först värmas upp och det är glödstiftens uppgift.
Glödstiften är elektriska element som beroende på motorns temperatur aktiveras av bilens styrsystem. Även om glödstiften har betydligt längre livslängd än tändstift är de en av motorns slitdelar som behöver bytas ut några gånger under motorns livslängd. Motorn har ett glödstift per cylinder och eftersom de slits lika mycket bör man byta alla samtidigt.
Här är vanliga tecken på att ett glödstift är trasigt:
- Motorn är svårstartad när den är kall
- Tomgången är ojämn efter start
- Med kall motor är bilens acceleration svag
- Sotig rök från avgasröret vid körning med kall motor.
Vanliga frågor om glödstift
Vad är skillnaden mellan glödstift och tändstift?
Både tändstift och glödstift är placerade i motorns cylinderhuvuden, men glödstift används enbart i dieselmotorer, medan tändstift används i bensinmotorer.