Här går vi igenom vad bromsskivor är, vad det finns för olika varianter och när det behöver bytas. Dessutom bjuder vi på några extra tips och råd som kan vara bra att ha med sig.
Vad är bromsskivor?
En bromsskiva är en cirkulär skiva som bilens bromsbelägg trycks mot när du bromsar. Friktionen som skapas mellan bromsskivan och bromsbelägget leder till att bilen bromsar in. Bromsskivorna har vanligtvis en insjunken plats i mitten för att kunna fästas på navet innanför hjulet.
När är det dags att byta bromsskivor?
Varje gång du bromsar sliter du på bromsskivan vilket gör att den måste ses över och bytas ut regelbundet.
Har bromsskivorna fått en lila nyans? Då är det dags att byta dem. Den lila nyansen är ett tecken på att de blivit överhettade på grund av bland annat aggressiv körning, hårda och många inbromsningar eller slitna bromsbelägg. Bromsskivorna kan också behövas bytas ut om du känner vibrationer i ratten eller pedalen, eller hör gnisslande ljud när du bromsar. De bör också bytas om de har blivit alldeles för tunna (varje bromsskiva har en minsta tillåtna tjocklek), har sprickor, är ojämna eller har synbara spår efter bromsbeläggen.
Hitta rätt bromsskivor till din bil
För att du ska hitta rätt bromsskiva till din bil kan det vara en god idé att mäta den befintliga bromsskivans diameter och tjocklek eftersom storleken kan variera kraftigt mellan bilmodeller och märken. Vill du göra det riktigt lätt för dig själv kan du skriva in bilens registreringsnummer nedan och få fram de rätta skivorna direkt på skärmen.
Olika typer av bromsskivor
Vilken typ av bromsskiva du ska välja beror på vilken bil du kör, hur mycket den väger och vilken körstil du har.
- Solid bromsskiva – en solid bromsskiva är den allra enklaste varianten. Den är slät och monteras vanligtvis på det bakre hjulparet där bromsverkan är mindre. Nackdelen med solida bromsskivor är att de inte leder bort värmen lika effektivt som exempelvis ventilerade bromsskivor. De blir därmed snabbt varma, vilket kan minska bromsverkan.
- Ventilerad bromsskiva – en ventilerad bromsskiva består av två metallskivor med luftspalter mellan. Tack vare luftspalterna kyls bromsskivorna ner och blir inte lika varma som den solida varianten. Ventilerade bromsskivor sitter vanligtvis på det främre hjulparet där mest bromsverkan appliceras.
- Borrade bromsskivor – denna variant har, precis som namnet antyder, borrade hål i skivan. De används oftast vid tuff körning. De kan även ha urgröpta slitsar.
- Keramiska bromsskivor – även dessa bromsskivor är utformade för att användas vid racing. De är lättare än vanliga bromsskivor och fungerar bättre vid höga temperaturer.
Tips och råd angående bromsskivor
- Smörj hjulnavet med passande smörjmedel innan du monterar bromsskivan. På så sätt förhindrar du onödig fastbränning, rost och annat slitage.
- Håll extra koll på bromsskivorna där fram. De slits snabbare än de där bak.
- Byt alltid bromsskivorna i par, det vill säga, byt båda bromsskivorna på respektive hjulaxel. Ojämnt nötta bromsskivor kan nämligen påverka styrningen negativt.
- Byt även bromsbeläggen när du byter bromsskivorna.
- Om handbromsen är monterad i mitten av bromsskivan bör du även kontrollera den.
- Pssst! Nya bromsskivor och bromsbelägg behöver köras in ett tag innan de ger full bromsverkan. Undvik därför hårda inbromsningar den första tiden, men behöver du bromsa kraftigt av säkerhetsskäl så ska du naturligtvis göra det.
Vanliga frågor om bromsskivor
Hur länge håller bromsskivor?
Det varierar beroende på vilken typ av bromskiva och bromsbelägg du använder samt hur du kör. Men en tumregel är att byta bromsskivor efter ca 8 000-12 000 mil om behovet finns.
Hur byter man bromsskivor?
Det kan variera från bilmodell till bilmodell, därför bör du undersöka hur du gör med just din bilmodell.