För alla båtägare är tågvirke en viktig del av båtens funktioner och säkerhet.
Tågvirke som skotlinor, juterep/hamparep och förtöjningslinor, samt moderna polyester- och polypropenlinor och ankarlinor är ett måste för alla båtägare, oavsett om det är en segelbåt eller motorbåt.
Det är viktigt att välja rätt typ av tågvirke för respektive funktion på båten, vilket gör segelturen praktisk och säker. Segling är farligt om det görs på fel sätt. Så kom ihåg att vara uppmärksam på säkerheten ur alla aspekter – dvs även tågvirke ombord.
Typer av tågvirke
Tågvirke ombord på båten kan grovt delas in i två typer: Slagna rep och flätade rep.
- Slagna rep – som är den vanligaste typen, är ett treslaget rep och det används till förtöjningar, ankarlinor och liknande.
- Flätat tågvirke – används till skotlinor, fallinor och tross.
Det finns många olika typer av tågvirke för din båt, och du hittar merparten av dem på hyllorna i Biltemas varuhus. På båtar och jollar används tågvirke för följande funktioner:
- Skotlinor och fallinor för segelbåtar
- Ankarlinor
- Fenderlinor
- Förtöjningslinor
- Linor till spannar, garn och tinor och annan utrustning ombord
Oavsett vilken typ av tågvirke bör du välja rep eller linor som är speciellt avsedda för ändamålet. Om tågvirket används för säkerhetsfunktioner som ankring och förtöjning, är det extra viktigt att du väljer rätt produkt.
Lite om tågvirkets uppbyggnad
Tågvirket i Biltemas sortiment är tillverkat av flätade fibrer och finns i olika material beroende på funktion och var de ska användas. En skotlina har t.ex. ett flätat hölje utvändigt som gör att blir mer slitstark och ”löper/glider” lättare genom blocken ombord på båten. För andra funktioner är en handvänlig lina att föredra. En ankarlina med integrerat bly väljer man för linans sjunkförmåga. Kolla in tågvirke här på sidan eller hitta det rep eller den lina du behöver i våra kategorier.
Kontroll av tågvirket
Saltvatten, vanlig användning och UV-strålar sliter på tågvirket. Här är de största bovarna och orsaker att titta på nytt tågvirke:
- Repet/linan är blekt eftersom det/den har utsatts för UV-ljus under många år
- Vridna och styva rep/linor – gör att det blir svårt att räta ut dem när de har dragits med hög brottstyrka
- Reducerad brottstyrka som är uppenbar
- Tågvirke med slitna ändar. Rep ska inte fransa sig, och alla ändar bör kontrolleras varje år, liksom allt tågvirke.
- Skotlinan är ullig och lite för mjuk och höljet kan röra sig oberoende av kärnan.
- Förändrad diameter på repet, som antingen kan klumpa ihop eller indikera att kärnan är skadad.
- ..och det finns flera orsaker till detta..
Detta slitage kräver kontinuerlig inspektion av säkerhetsskäl.
Tips för underhåll av tågvirke
- Ändarna på repet/linan måste skyddas mot fransning - här kan du bränna änden på repet/linan med en tändare. Du kan naturligtvis även ta fram tagelgarnet och tagla i änden på repet för att förhindra att det går upp.
- Förvara tågvirket på en mörk och väl ventilerad plats – Tänk på att tågvirket måste vara helt torrt innan du lägger undan det för förvaring.
- Spola av saltvatten och smuts – under seglingssäsongen kan du även för de mindre dimensionerna tvätta av tågvirket med ett milt rengöringsmedel ex. såpa och kallt vatten.
Välkommen att utforska vårt stora utbud av tågvirke för båtar – eller var du än tänker använda dem till.