Så konserverar du båtmotorn
Innan du påbörjar vinterkonserveringen av båtmotorn måste den varmköras. Det kan du göra innan du tar upp båten eller på torra land med hjälp av en drevsäck.
Olja och oljefilter
Därefter är det dags att byta oljan i motorn och drivlina. Använd olja enligt specifikationen från din motortillverkare. Passa även på att byta oljefiltret och smörja dess packning. Går din utombordare eller inombordare på bensin eller diesel bör du även kontrollera tändstiften, rengöra eller byta bränslefiltret och tömma vattenavskiljaren. Har du möjlighet mår motorn även bra av att få en tunn oljefilm på cylinderväggarna.
Se över frostskyddet
Om din båtmotor är sötvattenkyld bör du först tappa ur sjövattnet ur kylsystemet. Sedan kör du sötvatten med en 50 % glykolblandning genom systemet och låter blandningen vara kvar. Är motorn saltvattenkyld spolar du systemet med färskvatten, tappar det på kylvatten och kör sedan in en 50 % glykolblandning. Låt blandningen vara kvar i systemet efter genomkörning.
Detta är en generell beskrivning av vad du behöver när du konserverar din båtmotor inför vintern. Läs mer om vad som gäller för din båtmotor i instruktionsboken eller hos tillverkaren.
Vanliga frågor om motorvård och vinterkonservering
Vad är vinterkonservering?
Med vinterkonservering menas att man förbereder båtmotorn inför vinterförvaringen.
Vad behövs för att konservera en båtmotor?
Du behöver bland annat båtmotorolja, fett, oljepump, spolmuff och glykol.
Vad kostar produkter för motorvård?
På Biltema hittar du motorvårsprodukter för vinterkonservering från ca 50 kronor.