Anoden skyddar drev, motor och andra metalldelar från oxidation. Istället för att järnet i motorn försvagas så har man en offeranod av zink, magnesium eller aluminium som ”äts upp” av ädlare metaller, till exempel järn och koppar. Anoden är alltså en förbrukningsartikel som ska kontrolleras varje år och bytas när halva anoden är borta.
Anoden är grundläggande kemi
När metaller med olika elektrokemisk potential kommer i kontakt med varandra bildas galvaniska celler. Den metall inom den galvaniska cellen som har den lägre potentialen blir anodisk och korroderar. Med andra ord så korroderar eller rostar offeranoden istället för den ädlare metallen.
Olika anoder för olika vatten
Beroende på vilket slags vatten som båten vanligtvis befinner sig i, sötvatten, bräckt vatten eller saltvatten, används olika offeranoder. Sötvatten kräver magnesiumanoder, i bräckt vatten används aluminiumanoder och i saltvatten oftast zink.
Vanliga frågor om anoder
Vad är en anod?
En anod är en metall som bildar en galvanisk cell med ädlare metaller. Korrosion och rost tar då den oädlare metallen först.
Varför har man en anod på båten?
Offeranoder används för att skydda metalldelar på din båt, exempelvis drev, trimplan och axlar.
Hur ofta ska man byta anod?
Kontrollera dina anoder varje år. När anoden krympt till halva sin storlek är det dags att byta den.